torsdag 5 februari 2015

Jeff Nilsson, ny medlem i BBN, presenterar sig




Hej!

Jeff Nilsson heter jag och är sedan ett år tillbaka ny författare och illustratör till en läs- och läroboksserie för barn (7-12 år) inom området Natur- Miljö- och Återvinning. Mina två första böcker kom förra året och nu i april kommer ytterligare två stycken i en planerad serie om tio stycken.
                                           
Jag är född och uppvuxen i Borås där jag redan som sjuttonåring började min långa arbetsbana inom miljö-och återvinning. Först som gårdsarbetare, truck- och maskinförare, förman, kontorist, platschef och VD i eget återvinningsföretag. Efter över fyrtio år inom ”skrotbranschen” slutade jag och påbörjade istället mitt framtida ritande och författarskap som
varit ”vilande” under alla år.

Tanken är att jag på ett enkelt och roligt sätt vill lära ut hur allt började en gång i tiden och varför vi är tvingade att ta till vara på jordens små resurser för att kunna överleva i framtiden.

Mina böcker handlar om en liten pojke ”Skrot-Sverre” på nio år och hans lillasyster ”Eva-Lisa”, sex år som får följa med sin pappa till hans stora återvinningsanläggning och lära sig lite om de olika materialslagen.




Vi får även vara med när de är ute och reser, går i skolan och börjar idrotta. Bokserien bygger också på många verkliga händelser och personer som jag själv upp- levt och träffat under mina över fyrtio år i branschen.

I slutet av varje bok finns även ett antal faktasidor med mer ingående information om ämnet som boken tar upp.

1978 flyttade jag och min ”norrländska” fru till Karlstad i Värmlands län där vi blivit kvar sedan dess. Vi har även ett hus uppe i övre Norrland där jag har en egen liten ”skrivarlya” med naturen direkt utanför knuten.

Det största problemet som jag upplever som helt ny författare är att kunna hitta rätt vägar och kanaler för att få ut de böcker man skriver på marknaden vilket inte är lätt. Man ska ju både skriva och rita samtidigt som man ska marknadsföra och sälja sina böcker.

Detta är en helt ny Värld för mig som ”gammal” skrothandlare. Men själv har jag dock haft turen att bli publicerad på både mässor, tidningar och teve, samt inte minst nominerad till årets entreprenör inom hela återvinningsbranschen.

Nu är det bara att hoppas att böckerna även blir intressanta för olika skolor, sjukhus mm.

Med bästa ”skrot-hälsning”
Jeff Nilsson

Inga kommentarer: